søndag 2. februar 2014

Denne lærerdebatten

Nå som jeg har fastedag, tenkte jeg at jeg kunne distrahere meg selv litt med å skrive min mening om at KS vil endre på lærernes arbeidstider.

Slik systemet er i dag, jobber lærere så lenge som nødvendig for å planlegge og gjennomføre timer, vurdere og veilede elever, organisere turer og drive arbeid av en mer organisatorisk natur. Såvidt jeg har skjønt etter mine erfaringer i praksis og samtaler med ferdigutdannede lærere, vil en nyutdannet idealistisk lærer ha arbeidsuker på 60-70 timer. Vi har kanskje ikke mer enn 15-20 undervisningstimer, men arbeidet som blir lagt ned i planlegging av godt differensierte timer som sørger for at alle elevene skal bli utfordret på sitt nivå kan være svært stort. I tillegg vil enhver lærer som jobber for elevenes beste ønske å gi tilbakemeldinger på så mye faglig som mulig. Det sier seg selv at det å gå gjennom og kommentere omlag 120 skrivebøker i uka også tar sin tid. Og alt dette er utenom prøver, innleveringer og andre arbeider som skal ha en karakter i ungdomskolen, eller en poengscore i barneskolen.

Så langt har jeg kun vært innom lærernes ansvar for elevenes faglige utvikling. Men, som lærer ar du også ansvar for elevenes personlige og sosiale utvikling. Dersom en mor ringer og er bekymret for at hennes sønn ikke har det godt på skolen, så legger du ikke på røret bare fordi klokken er halv seks om ettermiddagen. Læreren må også ofte snakke med elever utenom sine egne undervisningstimer for å sørge for at de blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte, spesielt dersom de har det problematisk på skolen eller gjør det problematisk for andre. Ved å ha læreres arbeidstimer slik de er i dag, gir man lærere frihet til å gjøre det de mener er nødvendig og riktig for å sørge for elevenes velvære. Fleksibiliteten gjør at det ikke blir en overveldende belastning å gi litt ekstra, selv om man egentlig har tatt kvelden.


KS ønsker nå å gi lærere fast åttetimers kontortid, samt å korte ned på avspaseringen. Er det da sånn at læreren skal avvise bekymrede foreldre, eller de som lurer på hvor man finner lekseplanen, hvis klokka har passert 16.00? Personlig tror jeg nemlig at dersom læreren blir bundet til en pult eller et kontor, så vil viljen til å være fleksibel minke drastisk.

Altså, jeg tror at KS sine intensjoner er å gi lærere mer frihet når de først er hjemme. Meningen er at retting og planlegging skal skje på skolen. Slik jeg har forstått det skal elevsamtalene skje i vinter- og høstferien, og at den avspaseringen som fjernes i sommerferien skal brukes til å planlegge alle årets timer. Problemet med det er at elevmassen ikke er en satt enhet der man vet hvordan timen vil gå på forhånd. Alle som har planlagt og gjennomført et par timer vet at timen sjelden går nøyaktig etter planen. Hvis læreren skulle planlagt tre måneder fram i tid, ville det allikevel ikke hjulpet særlig mye lenger enn de to-tre første timene etter planleggingen. Dersom noe uforutsett oppstår i time tre, så må kanskje deler av undervisningsmaterialet overføres til neste time. Da vil nok hele planen forskyves, og arbeidsmåtene kan måtte forandres for at man skal komme gjennom lærestoffet samtidig som resten av trinnet. Læreren blir da allikevel sittende med planleggingsarbeid i hverdagen, og læreren blir tvunget til å nedprioritere noe annet. Desverre vil nok dette gå ut over oppfølging og veiledning av elever, ettersom sentrale styringsdokumenter setter krav om formelle vurderinger.

Det å gi lærerne avspasering i skolens ferie tror jeg også er en god måte å gjøre det enklere for hver enkelt lærer å jobbe hardt utenom feriene. Man kan nok takle stress og press fra omgivelsene i noen uker eller måneder, men da er det - i mine øyne, hvertfall - veldig viktig å få den uken eller de dagene skolen har fri til å koble ut og slappe av.

Det jeg prøver å si er vel egentlig at jeg er sterkt uenig i KS sitt forslag. Jeg hadde mye mer å skrive om dette enn jeg hadde trodd da jeg startet, men det var fryktelig godt å få det ut. Forhåpentligvis vil ikke forslaget få gjennomslag. Hvis det gjør det, er jeg litt redd for hvordan hverdagen min som lærer vil bli når den tid kommer.

Ingen kommentarer: